03 november 2008

Dag 8: Bologna

I fredags fortsatte vi till Bologna. Där tittade vi på de två tornen, arkaderna och domen. På kvällen träffade jag en av mina favoritpersoner i hela Italien, Stefano, som jag arbetade tillsammans med i Monteleone för två somrar sedan. Vi inledde kvällen med ett antal drinkar efter vilka Ste föreslog att vi skulle ta en nattlig promenad och titta på kyrkor (speciellt nöjd var han med Santo Stefano). Efter ha gjort det samt druckit ytterligare ett par cocktails visade han mig under en regnig, men mycket fin, promenad Bolognas underjordiska kanaler. Det är något speciellt med ruiner och vatten; vatten som har runnit samma väg under lång tid har en ytterst påtaglig kontinuitet som få andra ruiner. Åh, I'm ever the geek. Fredagskvällen var en mycket värdig avslutning på resan; bästa sällskapet, goda cocktails och intressanta historiska monument.

Enligt guideboken skall Luther ha konventerat när han såg hur mycket pengar som lades på San Petronio. Man kan undra varför han inte gjorde det när han såg San Pietro.

Det regnade men vi var glada ändå

Min bästa Ste och jag

Inga kommentarer: