02 november 2008

Dag 1: Lund-Wien

Jag lämnade Lund i regn och oktoberdis för att hoppa på ett tåg över sundet på vilket mamma och pappa redan satt. Från Köpenhamn tog vi nattåget till Nürnberg. Det är roligt med nattåg; även fast det är hundra gånger mer tekniskt avancerat att flyga blev jag ändå imponerad av min lilla kupé med badrumsavdelning. Efter att ha ätit middag i restaurangvagnen ägnade jag mig åt en av mina favoritsysselsättningar: att gå och lägga mig tidigt. Somnade som ett lamm vid niotiden och väcktes exakt 06.00 med frukost – älskar den tyska tågdisciplinen! Fyrtiofem minuter senare var vi framme i Nürnberg och jag som, för att bli bättre på vad som hänt efter 476 e.Kr., läste en bok om Andra Världskriget kände vingslagen. Resan därifrån till Wien tog fem timmar och vi åkte genom ett dimmigt och trolskt Sydtyskland där träden såg ut som målningar av Klimt.

Hejdå Lund!

Inga kommentarer: