04 november 2008

Vaka

Skulle bara kolla upp en sak och det slutade med att jag började läsa om Albert Speer och sanningen för kanske sjätte gången. Läste både den och hans egna böcker i samband med att jag såg föreställningen baserad på Gita Sereny's bok på Stadsteatern i Göteborg för länge sedan. Speers kamp mellan samvete och skuld, makt och moral fångar mig varje gång. Och så minns jag när jag och Athena var på seminarium och en av professorerna i panelen hade en lång utläggning bara för att få höra sin egen röst och hur Sereny lade huvudet på sned och vänligt sa har du någon poäng eller och hur hon har varit min idol sedan dess.

I natt är det val. Funderar på att stödsova några timmar och sedan gå upp för att vaka. Älskar känslan av att gå upp mitt i natten för att se på något spännande som Christer Fuglesangs rymdfärd, NHL-hockey eller politik. Men som sagt bara om jag får sova först för då känns det som om det är tidig morgon även fast det fortfarande är mitt i natten. Och så har jag blivit lovad scones och te.

Inga kommentarer: