09 december 2007

Dagens husmorspoäng eller Wer reitet so spät durch Nacht und Wind?

Nu har jag gjort julkort tillsammans med det hemliga ordens- sällskapet, mycket trevligt. Varje år skickar jag 50-60 julkort, ja, jag vet att jag är ungefär den enda i min generation som gör det, men jag vägrar att skicka julhälsningar enbart via Facebook, det finns faktiskt gränser. De korten gjorde jag inte idag, men däremot några extra att skicka till utländska vänner som inte kommer att förstå humorn med de andra. (På grund av det stora antalet kort brukar jag göra dem likadana.) Tillverkade även julklappsetiketter och gratulationskort (Karin, jag har embossat) och blev sådär synestesijobbig som jag blir ibland då jag bara vill använda vissa färger (idag guld) och inte andra även om jag kan se vilka vackra kombinationer de erbjuder.

Efter pyssel, soppa, glögg och systerskap åkte jag hem och firade min tyska väninna Verenas födelsedag. Jag har i veckan lärt henne hur man gör lussekatter och gav henne nu Sju sorters kakor i present. Jag har tidigare berättat för henne hur jag i gymnasiet lärde mig Erlkönig utantill när vi hade Göthetema men när jag skulle försöka recitera den kom jag bara ihåg första och sista versen. Då plockade hon fram hela åt mig och bad mig lära mig den till hennes födelsedag och eftersom jag inte kan motstå en utmaning gjorde jag givetvis det och har ikväll framfört den. Kul att kunna den utantill igen, man vet aldrig när det kan komma till användning. When in Germany liksom.

Dagens giftemålspoäng:
Hembakt bröd med hemmagjort örtsalt
Kortmakeri
Initierade diskussioner om Magdalena Ribbing, vett och etikett med Johanna
Givande av Sju sorters kakor
Recitation av Göthe

Herregud, I score high score. Måste titta på hockey och dricka öl snart för att kompensera.

1 kommentar:

KarinSN sa...

fniss! Låter som en ljuvlig dag!