25 december 2007

Så här går det till varje år

06.30 Vaknar. I julstrumpan: Den gyllene lyran av Sture Linnér.
07.40 Jag och mamma sätter en marsipangris på pappas plats och lämnar familjens ateist hemma för att gå till kyrkan.
08.00 Gudstjänst i Örgryte nya, vi sjunger min favoritpsalm Adeste fideles.
09.20 Äter julfrukost som pappa dukat fram, bland annat familjens traditionella julbröd.
09.30 Lagar på temat färsk grönkål mitt bidrag till jullunchen; paj med västerbottenost och sallad med nötter, honung och citrusdressing.
10.30 Julbadar.
11.15 Byter om. Målar naglarna. Väljer mellan röd- eller guldfärgad tomteluva. Bestämmer mig för den i guld.
11.45 Skriver årets första rim.
12.12 Jag och Charlotte öppnar våra julklappar samtidigt. Jag fick Andy Warhol's parfym Pop, ett fantastiskt anteckningsblock och en reflex som matchar tatueringen. Loves MCA-väninnan.
12.40 Familjen och ett berg av julklappar lämnar lägenheten.

13.00 Släkten är samlad. Vi dricker glögg.
13.15 Jag och morbror har varsitt anteckningsblock och hetsrimmar.
14.00 Jullunch. Det bästa med att vara vegetarian är att man inte ens behöver låtsas tycka om löksill.
14.10 Öppnar julbordsjulklappen; en påse med godis, samarin, ipren och tuggummi.
15.05 Försöker övertyga morbror varvsdirektör att jag avsäger mig framtida julklappar mot att han låter måla Ernsts porträtt på den stora dockan i hamnen.
17.00 Jag, Suss och Vera går ut med hundarna som dagen till ära bär stora röda rosetter. Vi spanar på folks julfirande genom fönstren och räknar mötande tomtar.
18.00 Dricker glögg, skriver rent rim, lackar för brinnande livet.
18.30 Lär av misstag receptivt kusinbarn att säga oh shit med eftertryck.

19.00 Julklappsutdelning. Ljusblå Ipod, egendesignad sjal, hemstickad halsduk, presentkort på träningskläder och H&M, varmluftspistol, Caesarbiografin, fler böcker av Sture Linnér och Carina Burman, en till Caesarbiografi, en till Marisha Pessl, Stora etikettboken av Magdalena Ribbing, kläder från Nümph, guldhalsband med kungsblå stenar, guldpyjamas, lipgloss från Dior osv osv.
21.00 Utdrag ur mina rim: Här går man som vanligt med hundarna för att GP hämta/men vad är det i lådan, en chock, jag börjar flämta!/Där ligger Kirchsteiger under en hög av glitter/man kan höra Lovisas skadeglada fnitter [...] I kungligt blått/du blir så flått/när du är ute och vimlar/plutar med munnen och himlar [...] Här får du någonting blått av storkusinen/så nu är det bara att gå ut och fånga den skånska greven [...] Lovisa blåser in en dag eller två till la familia/föredrar annars Italien och att leta efter Livia/intresset för antikens Rom bara ökar och ökar/i takt med Frölunda nedåt i serien bökar [..] Loves släkten.
22.00 Gröt. Enligt tradition måste den som få mandeln gifta sig samma år. Enligt tradition försöker jag och Suss, med alla medel, att lägga mandlar i varandras tallrikar. Storkusin lämnar orutinerat nog sin gröt obevakad en kort sekund då jag hinner smyga ner den skalade mandel jag förberett...
23.30 Åker hem.
24.00 Somnar som ett barn.

Inga kommentarer: