15 december 2007

Best of Dallas

Efter mötet sprang jag hem och speedpiffade mig för att åka till Malmö och gå på teater med triumviratet. I födelse- dagspresent fick jag biljetter till Teater Terriers Best of Dallas. Sedan jag flyttade till Lund har jag sett det mesta som Terrier har gjort och älskat det, de är utan tvekan en av Skånes intressantaste teatergrupper. Men då Dallas har blivit i princip unisont sågad var det ännu mer spänning och förväntan inför föreställningen än vanligt.

Konceptet var att visa tre scener ur Dallas för att sedan spela upp dem med vissa modifikationer (scenen var uppbyggd som en tv-studio och man kunde välja om man ville se antingen på skådespelarna eller på storbildsskärmen) och genom att visa hur lik dess machokultur är homoerotisk porr delade de ut, för att citera Jonas brillianta kommentar, en hård spark i det patriarkala skrevet. Dåliga recensioner som sagt och folk gick under föreställningen, men jag tyckte mycket om den. Framförallt är det uppfriskande att den här typen av frågor diskuteras utan att det blir gosig samförståndsteater av det hela.

Inga kommentarer: