13 december 2007

If you can't beat them, divide them

Sitter och Luciamyser med julte, pepparkakor, tända ljus och SOL-utvärderingen. Imorgon ska vi ha heldagsmöte och jag sörjde först att det innebar att jag missade Idas seminarium om signa recepta (återerövrade romerska fälttecken) som är gemensamt för antiken och latin (och därmed kombinerar ungefär allt jag är intresserad av) men efter att ödmjukt frågat övriga gruppen kommer vi ta en sen lunch imorgon så att jag kan springa till seminariet, vara med en timme och sedan springa tillbaka igen. Förfrågan ledde i sin tur till en mycket underhållande diskussion med Arne, professor i astronomi och ledamot av utvärderings- gruppen, om hur man kan anlägga ett romerskt perspektiv på det hela (jag har döpt om min del av rapporten till Divide et impera – tankar kring universitetsorganisation). Vad sägs exempelvis om en staty av Sol Invictus i foajén? Oh, I could talk nerdy to you forever om det här, men jag hejdar mig nu.

Inga kommentarer: