02 december 2008

FokusRom

I fredags var det alltså åter dags för ett FokusRom-semiarium. FokusRom är ett samarbete mellan Antikhistoria och Latin i Lund och Göteborg som är fantastiskt trevligt. Inte bara för att det kombinerar två ämnen och två städer som ligger mig varmt om hjärtat utan framförallt för det erbjuder en seminariemiljö utöver den vid Institutionen. Fredagens tema var Döden i Rom och fyra föreläsningar hölls. Eva Rystedt talade om Antoninus Pius och Faustinas apoteos och kejsarbegravningar som offentlig ritual (ett älsklingsämne, är mycket nöjd med att få en uppföljning på fredag), Maria Plaza om tolkningar och traditioner rörande Caesars och Catos debatt i Sallustius Bellum Catilinae följt av Arne Jönsson som talade om Aeneas besök i underjorden och romarnas syn på livet efter detta innan Ida Östenberg avslutade dagen med ett inspirerande föredrag om mordet på Caesar; knivhugg, kropp och display.

Det var idel mingel och samtal med bekanta från de olika städerna. Jag, Annchen och Sofia hade en Romåterträff tillsammans med Kick från Athen och Ragnar var där och överlämnade fina födelsedagspresenter bestående av kitschiga bokmärken och en Sokratesdocka (som för övrigt tillfälligt är inkorporerad i mitt julpynt då han bär en sådan lussig outfit. Lite glitter i håret och han är en klockren tärna). Jag träffade doktorander i latin, historia, antiken och litteraturvetenskap som alla håller på med Rom och i vår kommer doktorandträffar hållas för oss. När jag efter after worken åkte tillbaka till Lund gjorde jag det mycket glad och inspirerad.

Inga kommentarer: