16 september 2007

Oplevelser af høj karat.

Söndagkväll; är mycket trött och fortfarande lite berusad efter en fab helg. Åkte i fredags till Köpenhamn för att hälsa på Johanna på hennes nya hemmaplan. Det var dejligt. Ägnade en stor del av tiden åt att försöka lära mig danska. Husk! är månadens ord, utan tvekan. På väg hem i lördags gick jag till Glyptoteket och hade ancient quality time. Någonstans när man har grävt upp ett visst antal skärvor så blir det vardag; de blir till objekt som måste registreras, tvättas och dokumenteras i samma takt som utställningar förlorar sin magi. Men nu när jag har varit hemma ett tag och leran är borta från mina händer så kommer känslan tillbaka. Jag satt i vinterträdgården och läste Sture, lyssnade på en klassisk konsert och vandrade bland samlingarna. Glyptoteket är verkligen ett av de bättre antikmuseerna norr om Medelhavet och att jag var där själv innebar att jag kunde välja att gå precis var jag ville i min egen takt. Alltså hoppade jag helt över salarna med dansk och fransk konst, tittade översiktligt på etrusker och egyptier, lite mer ingående på de grekiska skulpturerna och fördjupade mig helt i de romerska. Lovely och mycket inspirerande.

Bilden: min tjej och jag.


Inga kommentarer: