26 september 2007

Futurum exaktum = något avslutat vid en punkt i framtiden

Igår träffade jag först Cajsa för att diskutera SOL-utvärderingen och hann även med att prata om annat, hon är lätt med på listan över mina favoritlatinister. Sedan hade jag handledning vilket var nyttigt och bra. Har fått ett seminariedatum för uppsatsen (12 november, det kan gå!) och många värdefulla påpekanden.* Det är så bra för mig att någon verkligen kollar mitt latin och att jag inte kan glida på samma sätt som jag kan komma på mig själva att göra inom antikhistoria. Jag behöver höra saker som men är du säker på att det är konjunktiv här och inte futurum exaktum även om jag svär över att behöva trippelkolla mina Horatius- översättningar. Sedan gick jag till kåren och skrev fyra ansökningar (fakultetens rese- och forskningsbidrag) och till sist drack jag kaffe och hade utvecklingssamtal med den eventuella karriärcoachen in spe, Karin. Återkommer med tankar kring det, nu ska jag gå och schpinna.

* För er sunda människor som inte ägnar er åt humaniora, ett exempel från vår värld: en av mina handledare inom antikhistoria har ägnat två år att få mig att använda semikolon i högre utsträckning än vad jag brukar och har lyckats lagom till att jag återvänder till latinet och får höra jättebra språk Lovisa, men jag tycker att du överanvänder semikolon, vore jättefint om du kunde tänka på det. Funtar seriöst på att börja särskriva som en tyst protest.

Inga kommentarer: