02 september 2007

Oh no! It should be prose not poetry

Idag har jag skrivit min utlovade artikel till Romhorisont. Att skriva om arkeologi är verkligen jättesvårt. Det blir bara sen grävde jag bort det mörkbruna jordlagret och kom ner till det mer ljusbruna och där låg det ett munkskelett som typ var i vägen så jag var tvungen att ta bort det för att kunna se den romerska gårdsplanens stenläggning och läsaren ba somnar.

Insåg att det är därför nästan alla arkeologiska tidskrifter är så tråkiga och koncentrerade mig istället på hur den bild av livet i Villa Magna som Marcus Antonius ger i sina brev tillsammans med informationen som de arkeologiska kvarlevorna förmedlar bildar en helhet; hur villan var tänkt att fungera, de ideal den skulle gestalta och vilka uttryck de tog sig. Misstänker att de två andra stipendiaterna (det ska bli någon form av artikelserie om vad vi har gjort) kommer skriva något högst normalt medan jag tvingar mig själv att stryka meningar som om Vergilius’ Bucolica varit en byggnad hade den varit Villa Magna.

Har även valt en byline, var inne på att ta den där jag är riktigt svettig och poserar med en yxa, den som fick Jörgen att fälla kommentaren so very medieval babe with guns, men jag strök den idén också. Sedan valde jag ut vilka bilder som ska illustrera artikeln och vilken walk down memory lane det var! På vårt Flickr-konto har de stavat mitt namn Loveisa och plötsligt längtade jag intensivt tillbaka.

Inga kommentarer: