30 september 2007

Nomina omnia et nomina adiectiva tua in genere et numero semper congruant!

I går var det område humaniora och teologis examenshögtid, den allra första! Jag var där framförallt för att gratulera Martin och lyssna på hans tal och var mycket nöjd med inte bara det utan hela med hela tillställningen. Kåren har arbetat ett par år nu för att den ska bli av och när jag väl satt där i universitetshusets aula så insåg jag att det där med examen är något stort i sig, inte bara ett steg på vägen. Ser framemot att själv få ta emot diplomet om ett år och blev rörd när dekanen sa att hon önskade att hon fick vara den som gav det till mig. Tekniskt sätt har jag redan en magister i antikhistoria, men har inte tagit ut den än utan väntar tills den kan kompletteras av en kandidat i latin. Men då me hercle skall jag sitta där längs fram i bänkraden och diplomeras.

5 kommentarer:

– – – sa...

Så trevligt med en examenshögtid även för HT-området. Fanns det även teologer där? Eller är det som vanligt att vi är lite undanknuffade, med motiveringen att vi ju ändå har en mycket större högtid som väntar?

Lovisa sa...

Nej, nej, teolgerna var också där, teologkårens ordförande höll ett trevligt tal där han just uppmärksammade att prästerna oftast anses ha en större högtid att se framemot, men CTR rymmer ju många fler studenter än så, och även präster kan ju tänkas vilja fira sin första examen.

– – – sa...

Så trevligt! Då ska jag se fram emot det!
Vet du om det kommer att vara årligen eller terminsvis? Åtminstone oss teologer har ju en tendens att ta examen lite oregelbundet... :)

Lovisa sa...

Det är tänkt att vara årligen återkommande och samla alla som tagit examen under den tiden.

Anonym sa...

Tack för presenten Lovisa, den har kommit väl till pass! Fast det är kanske en liten bit kvar till den ultimata kongruensen. Jag klarade första tentan i alla fall, och ser med spänning (njae) fram emot nästa, på självaste Gustav Adolf-dagen.

Nu har ruset efter den oväntat översvallande examensglädjen svalnat till ett angenämt minne att le lite åt, till exempel när den hopplösa kampen med den litteraturvetenskapliga hemtentan från helvetet känns allt för oöverstiglig. Litteraturvetenskap hamnar definitivt långt bakom latin på min lista!