22 april 2008

Under jord

Idag har vi fortsatt på tema boende genom att först besöka Insula Capitolina där Sofia redovisade om våningshuset vid Capitoliumklippan som är det högsta bevarade (fem våningar) och som dessutom var bebott ändå till 1920-talet. Därmed prickade vi av både specialtillstånd och underjord innan vi gick vidare och tittade på tabernae längs Clivius Argentarus innan vi utnyttjade specialtillstånd nummer två för att komma ner till de medeltida husen på Forum Transitorium, ungefär vid kejsarfora. Därefter hade vi långlunch eftersom vi inte hade specialtillstånd att besöka Domus Aurea, och därmed mer underjord, förens 15.15 så förutom pasta hann vi med ett återbesök Trionfi romani. Och efter att där ha tittat på byster av Caesar och Pompeius fanns det bara en sak att göra efter kvällseminariet; mer Rome! Nu har vi sett klart första säsongen och laddar inför andra. Det är som att se en filmatisering av en favoritbok; det kan aldrig riktigt bli samma upplevelse men det är ändå roligt att se vilka skådespelare som gör vilka roller, hur vissa scener har lösts... och även om man vet så väl hur det slutar blir man ändå gripen. Scenen då Caesar mördas är förödande magnifik. Jag (som dessutom inte kan se blod och därmed blundade mig igenom stora delar av den) grät.

Nu ska jag ta den varma dusch jag har längtat efter hela dagen men inte hunnit med. Överskattade både vädret och min egen köldtålighet imorse och genomförde dagens exkursion i regn och blåst enbart iförd en trekvartsärmad klänning. Bra där.





Inga kommentarer: