06 april 2008

One time at geek camp

Nu är jag färdig med förberedelserna inför min redovisning. På flera av sarkofagerna jag ska tala om återfinns inskrifter och eftersom jag är en sucker för skriftliga källor blev jag glad och ville översätta. Nu kan jag inte etruskiska, men sådana bagateller ska man ju inte låta sig hindras av, utan istället letade jag reda på ett par grammatikböcker i biblioteket och om man förutsätter att ett ord är ett hapax (dvs bara förekommer här) och underförstår en huvudsats så har jag just översatt min första etruskiska inskrift, yes box alright! Nu var den varken lång eller svår utan mest en uppräkning av namn, men ändå. Det är visserligen frustrerande men också roligt att hålla på med något man inte kan så bra, en av mina största rädslor är att vakna en dag och inse att jag bara kan en enda sak.

Nu ska vi ha spontant söndagskvällsseminarium och lära oss mer om etruskiskt vin av Yvonne (Romkursen = geek camp) och sedan ska jag packa inför exkursionen. Cheers!

Inga kommentarer: