04 april 2008

Ruinromantik

Idag har vi varit på exkursion hela dagen. Vi åkte tidigt imorse till den etruskiska nekropolen i Cerveteri för att spana på gravar. Den var kallt, bitande vind, regn i luften och fullständigt magiskt. Tänk er ett blommande landskap med liljor och orkidéer i iskyla tillsammans med tvåtusenåriga gravkammare, det är en otroligt suggestiv kombination.

Vi ägnade förmiddagen åt Cerveteri och efter en snabb lunch åkte vi ner till Pyrgi, dess antika hamnstad. Tyvärr kom vi inte in på själva siten men vi kunde spana på den från en medeltida borg i närheten.

Väl på väg hem var vi alla trötta och genomblåsta och somnade i bilen. Ikväll ska vi se på film i auditoriet, The talented Mr. Ripley, ungefär precis vad jag orkar. Är förskylningsmatt och känner mig inte alls upplagd för det ljuva livet även om det så lågo framför mig.


Och plötsligt förstod jag vad Lawrence egentligen skrev om

Gravkammare

Inuti gravkammare

Romersk befästning på väg ut i havet

När det är kallt är det bra att ha dubbla blåa huvor

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh, den djupaste djupa avund. Gravkamrarna påminner vagt om byggnader och tempelkomplex på Malta. Fast de är då ytterliagare några tusen år äldre. Du tog ingen bild på blommorna på gravarna? Närmare bild liksom?

Lina sa...

Väldigt vackert! Och väldigt spökigt med bilden från insidan av graven ;)
Hoppas du har det fint där nere.

Lovisa sa...

Tyvärr inga närbilder på blommorna, vi gick såpass fort förbi. Och jag var dessutom för absorberad av ruinerna...

Bilden inifrån gravkammaren är tagen genom ett glasfönster, det var den enda vi inte kunde gå in i, det är därför den ser lite spöklik ut.

Allt är bra här, hoppas Moskva är det samma!

Anonym sa...

Tänk att du lyckats pricka in både MCA (inut gravkammare) samt Amundön (när det är kallt..). Love you! Puss! /charlotte

Lovisa sa...

Kommer du ihåg när jag pratade om den där stencirkeln på Amundön? Redan där kunde man ana en trend... Love you to, puss!