03 april 2008

Per itinera callium

Yes box alright, inledde morgonen med powerwalk följt av föreläsning om pastorala landskap. Extra intressant eftersom jag ska tala om det arkitektoniska iscensättandet av pastorala ideal på en konferens i maj. Har varken börjat skriva mitt paper eller ha ångest över det än, men har fått löfte om att få övningshålla det här vilket känns skönt.

Sedan hade vi inläsningstid (hej Cerveteri!) innan nästa föreläsning som följdes av en uppbygglig film om när gamle kungen grävde i Etrurien. Long story short för er som inte är insatta i den här världen: det som svensk antikforskning kanske framförallt är känd för internationellt är omfattande grävningar i Etrurien, i princip alla i den äldre generationen har på ett eller annat sätt ägnat sig åt det etruskiska vilket även var ett av Gustav VI Adolfs stora intressen och han är en av bidragande orsak till att Institutet kom till och ser ut som det gör. Ergo: här ligger ett ganska stort fokus på etrusker och ett något mindre, men ändå märkbart, på kungen.

Efter föreläsningen skulle jag bara gå och posta ett vykort och handla lite men fann plötsligt mig själv stå på Largo Chigi, hur nu det gick till. Väl hemma körde jag ett kvällspass med etruskerna och imorgon åker vi på dagsexkursion till Cerveteri och Pyrgi. Är lite ledsen över att det känns som om vinden bär med sig regn, vi blev lovade möjlighet till havsbad imorgon vilket fick västkusthjärtat att slå fortare.

2 kommentarer:

MEE sa...

Det är enormt töntigt att påbörja ett konfernespaper innan det är 48 h kvar till själva avresan, och jag kommer nog tyvärr leva som jag lär...

Lovisa sa...

Sant. Misstänker dock att jag befinner mig i Campanien 48h innan avresan, men hey, man kan alltid freestyla!