19 april 2008

Dolce vita mon amour

Gick upp tidigt imorse för att åka till Colosseum och återbesöka utställningen Trionfi romani, när vi var där med kursen punktittade vi bara på vissa saker och jag ville se den i sin helhet, men kön var för sjukt lång för att orka stå i så jag bestämde mig för att gå tillbaka tidigt en annan vardag och gick istället och köpte mig en bok. Är, milt uttryckt, skeptisk till alla självhjälpsböcker (jag lovar, Hockeykväll är hundra gånger bättre än Operah, där kan man exempelvis höra Niklas Wikegård säga kom ihåg att varje spelare är kapten i sitt eget lag och annat uppbyggligt) men har för första gången hittat en som tilltalar mig: Living la dolce vita: Bring the passion, laughter and serenity of Italy into your daily life. Kunde inte motstå.

Nu har jag ägnat ett par timmar åt att förbereda ett paper, ska snart ta en promenad och romantiskt nog plocka blommor (eller, det är planen. Vet inte hur bra det kommer att gå i en offentlig park med icke-existerande italiensk allemansrätt) och ikväll ska vi, eh, fortsätta att hänge oss åt vår passion för Rome, serien är som Sex and the City för antikhistoriker. Visste ni förresten att den är inspelad i Cinecittá, inte så långt härifrån? Stora delar av kulissen finns fortfarande kvar och jag tycker absolut att ett besök där borde inkluderas i våra exkursioner.

Inga kommentarer: