25 april 2008

Frihetsdagen

Idag är det Festa della Liberazione, en röd dag i hela Rom förutom för oss som har firat frihetsdagen med elva timmars undervisning. (Jag skriver inte detta för att det inte var givande utan mest för att dementera eventuella rykten om mitt Dolce Vita-liv.) Imorse besökte vi först finska Institutet som återfinns i en renässansvilla uppe på Janiculum för mingel och förmiddagsprosecco (okej, lite Dolce Vita-ish) innan vi fortsatte till norska Institutet som ligger precis bredvid där vi blev bjudna på resterna från drottningens besök i veckan (okej, okej) samt introducerades till deras verksamhet. Är avundssjuk på följande: I) utsikten II) den gulliga hunden III) kursen i augusteisk guldålder men annars trivs jag bäst här, med parken som filter men staden ändå nära.

Väl tillbaka hade vi seminarium, under vilket jag vid ett tillfälle seriöst råkade säga Rome istället för Rom, följt av introduktionsföreläsning om Kampanien dit vi ska på exkursion hela nästa vecka och till sist såg vi en film om Pompeii. Nu, elva timmar senare, är jag trött, borde egentligen sätta mig med Vergilius men kommer istället krypa upp i en fåtölj i auditoriet och se på, ja, ni kan ju gissa vad.

En riktigt frihetsfest äger dock rum i Uppsala ikväll då Ragnar disputerar, önskar lycka till från Rom medans jag nynnar på This is hardcore...

Inga kommentarer: