02 april 2008

Fullt upp

Jag hinner knappt sitta framför en dator these days? Igår hade vi först morgonföreläsning om topografi för att sedan ägna oss åt det i praktiken i form av en stadsvandring; S. Lorenzo, Porta Maggiore, S. Croce, Lateranen, Forum, Campidoglio, Marsfältet, Ara Pacis, Via Flaminia e così via.

När vi nått vårt mål Piazza del Popolo började jag, Sascha och Simon prata om det där lunchsstället med den godaste pastan and you know the drill, vi gick givetvis tillbaka till Navona och eftersom de även har den godaste tiramisun var vi tvungna att äta den också. Ibland romantiserar jag över min egen tillvaro och tänker att mitt öde i Rom är att förlora mig i ruiner, men jag får det hela tiden svart på vitt; mitt öde i Rom är att promenera.

Väl tillbaka på Institutet hade vi eftermiddagsföreläsning om museologi och på kvällen var det fest. Då det ska byggas om här var det sista kvällen man kunde sitta på innergården vilket vi högtidlighöll med knytkalas och vin. Det var andra kvällen i rad som slutade med whiskey och cigaretter och jag har nu utvecklat en spännande och lite raspig röst.Dag: Simon pekar ut hållpunkter på den antika kartan medan vi har kaffepaus uppe på Capitolium. Notera gärna bakgrunden även om vi inte lyxlirar fullt så mycket som bilden antyder.

Kväll: Gårdsfontän och vin på kylning.

Inga kommentarer: