23 april 2008

Bakom galler

Hade en intressant natt i natt då brandlarmet, utan synbar anledning, gick tre gånger. Första gången var jag beredd på evakuering och bar med mig vad jag uppenbarligen i darwinistisk yrvakenhet anser är viktigast; filt, mobil och läppglans.* Andra och tredje gången gick jag däremot mest upp för att visa min sympati för de som försökte stänga av larmet och för att tja, man nog aldrig ska chansa och somna om när ett brandlarm går.

Efter den lätta dramatiken hann vi sova ett par tidiga morgontimmar innan vi hade introduktionsföreläsning till dagens tema som var ekonomi och åkte sedan till Traianus' marknader och dess nya fina museum. Så långt liknade allt gårdagen med välorganisation och tillstånd, resten av dagen har vi studerat under lite andra former.

I Rom finns det en tydlig kanon av saker som man ska se och sedan finns det hundra andra lämningar som sällan är upprustade och utställda och som mycket få besöker. Förutom vissa kurser; vi har idag tittat på Monte Testaccio (en kulle skapad helt av krossade olivoljeamforor. Under antiken ansåg man att amforor som innehållit olja inte gick att återanvända så man slog sönder dem och staplade på prydlig hög; handtag för sig, bottenskivor för sig tills det hela bildade ett smärre berg) genom galler, stått på en lekplats och spanat på rester av magasinsbyggnader och försökt se de samma från en annan vinkel, under en byggarbetsplats, innan vi hittade delar av Porticus Aemilia bland bostadshus. Vi avslutade dagen med att hänga över Lungotevere för att få en skymt av gamla kajer och magasin och blev till sist bortkörda av knarklangare när vi ville gå närmre.

Inte det putsade Capitolium, men ändå samma Rom, från en liten annan vinkel.



* Nene, du undrade om Rosebud är en bra produkt och jag tror att mitt nattliga agerande besvarar den frågan.


Lämning av Porticus Aemilia, en omlastningsstation för importvaror, i ett modernt bostadsområde.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag funderade ett ögonblick på vad jag skulle ha tagit med mig om larmet gick och fick en vision av mig själv i morgonrock med en råtta i vardera fickan och min iBook under armen... Filt hade jag verkligen inte tänkt på och mobilen hade troligen brunnit inne medan jag stod på trottoaren och försökte larma brandkåren via internet...

Rosebud förvirrade mig med att ha tre olia burkar och, ytlig som man är, när jag tvingades välja blev det den tjusiga burken. Bramberry Rose. Jag gillar men är inte fast än... Det kommer säkert.