17 april 2009

Undervisning

Allt fokus ligger just nu på att förbereda undervisning. Kursen jag ska föreläsa på handlar om hur fyra medelhavskulturer; greker, kelter, etrusker och romare, utvecklades och interagerade med varandra och jag har hand om den romerska delen. Förutsättningarna är sådana att jag har två pass på mig att presentera den romerska historien och ett att föreläsa om hur romarna blev influerade av de omgivande kulturerna och hur de agerade gentemot dem. Studenterna befinner sig på nybörjarnivå och behöver alltså grundläggande kunskap om den romerska historien. Och då är det ju så lätt att tänka att jag ägnar första föreläsningen åt tiden från stadens grundande till Caesars död och andra åt tiden från Augustus och framåt och ja visst ja, kanske skulle jag prata lite om typ kvinnor och slavar också, ska jag slänga in tio krystade minuter om det bara för att det står i läromålen? Nej!! Det var ju inte en sådan föreläsare jag skulle bli, även fast jag tror att det är nödvändigt att ha det politiska skelettet klart för sig innan man kan börja diskutera sociala strukturer.

Efter att ha vridit och vänt ett tag på det här har jag nu bestämt mig för att ägna föreläsningarnas första pass åt den historiska bakgrunden utan att fördjupa mig alltför mycket (tidsmässigt omöjligt, sorry Lex Hortensia jag får förklara ditt innehåll i detalj en annan gång) för att under andra halvan diskutera de fenomen jag har nämnt. Caeasar adopterar Octavius - fenoment adoption, Octavianus ärver Caesars klienter - fenomenet patronus-client-system, hela den italiska halvön får medborgarskap - fenomenet romersk medborgare osv.

Det tar tid att förbereda undervisning, men det är också roligt. Tyvärr innebar det att jag igår var tvungen att avstå från en konferens på Norska Institutet om Romans and Romantics, arrangerad av de som stod bakom förra vårens Vergiliuskonferens. Det hade varit så trevligt att gå dit, men ibland får man helt enkelt inse att man inte kan hinna allt, även om det inte är min bästa gren. Tillbringade istället hela dagen i biblioteket ända tills jag blev uppmanad att sluta arbeta och istället ägna mig åt vin och samkväm, en order jag hörsammade till ett igår natt.

Inga kommentarer: