15 mars 2009

Vardagsglamour

Det är stopp i mitt duschavlopp och eftersom jag tänkte att det är lika bra att sätta hårt mot hårt inhandlade jag glatt kaustiksoda enligt principen fräter det så funkar det och skred till verket. För en gångs skull läste jag inte bara på förpackningen utan följde även instruktionerna och vidtog säkerhetsåtgärder (diskhandskar). Det stod att man skulle behandla gamla rör med försiktighet (mitt hus byggdes 1910 men de måste ju ha bytt rör sedan dess, eller hur?) så jag var beredd. Men ingenting hände, ingenting. Vattnet rinner fortfarande undan provocerande långsamt och det enda jag eventuellt har åstadkommit är lite lutsten.

Jaha. Men kolakakorna blev goda och efter mötet hade jag och Frida en spontan vinkväll så det finns trots allt ljus i i-landsmörkret. Nu ska jag tvätta håret i handfatet och intensivt önska att det vore kortare, godnatt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Darling, jag är ledsen, men det är bara att skruva upp avloppet och ta sig an geggan med lämpligt redskap. Sedan rekommenderar jag en praktisk liten avlopps-sil som samlar upp allt hår.

Lovisa sa...

Men jag fattar inte hur det funkar? Mitt förra avlopp brukade jag rensa med sushipinnar, men detta förstår jag mig icke på. Fan.

Anonym sa...

Åh, sushipinnar: helt rätt! Men hur ser det nuvarande avloppet ut? Jag tror inte att det räknas som fusk att ringa The Other Lovisa och fråga hur man gör. (Det blir i vart fall inte vuxenpoängsavdrag.)

Lovisa sa...

Helt sant, det är ju dessutom hennes hår.

Anonym sa...

Aaaah! Stranger hair!