10 mars 2009

Utvärdering

Har precis läst Högskoleverkets granskning av utbildningen inom Antikens kultur och samhällsliv (Lund har varken beskrivits eller bedömts då vi tydligen anses ingå i rapporten Granskning av utbildningarna inom arkeologi) och tycker att det är intressant och viktigt att de så tydligt påtalar arkeologins dominans inom ämnet och de klassiska språkens vikande ställning. Naturligtvis är det svårt som student att kunna tillgodogöra sig ämnets hela bredd och leva upp till Martin P. Nilssons totalitetsideal, något som kanske inte ens är önskvärt. Men om man nu ska ha en historisk del av ämnet måste man ju rimligtivs kunna läsa det historiska källmaterialet. Det ser inte riktigt bra ut när det i en magisteruppsats citeras antika källtexter på engelska skriver högskoleverket och tycks ha stulit min standardreplik rakt av.

Så. Nu när jag underförstått har klappat mig själv på axeln kanske jag ska sluta gnälla om den grekiska grammatiken och styra upp mina egna språkkunskaper. Ämnet omfattar ju trots allt mer än den romerska kulturvärlden.

Inga kommentarer: