31 mars 2009

Extas

Är tillbaka igen, det är så fint och bra. Resan gick smidigt, hann med en supersnabb lipglosspaning på Kastrup innan jag boardade. Mellanlandade otippat nog i Riga, men med bara 40 minuters transfer störde det inte nämnvärt. Läste hela Johan Kindes Någon sorts extas vilket var precis som att läsa Per Hagman; bedårande och lite irriterande. Stundtals var det även som att läsa en lång Lustans text. Och ut i den kyliga natten ger vi oss av. Två vänner på väg mot ljusen, mot flickorna, mot fyllda glas. Unga män som söker någon sorts extas.

Var framme på Institutet strax före fyra, där allt var sig likt förutom ett visst extra piff i samband med förra veckans stadsbesök, roligast är nästan den extremt artificiellt gröna gräsmatta som lagts utanför. Hann hälsa lite och gå och handla innan det var dags för alla forskare (inklusive mig visade det sig) att presentera sig och sina projekt för den nya kursen och därefter var det välkomstbuffé hos Barbro (som jag insåg att jag lyckats pricka in för tredje året i rad). Kvällen avslutades med att jag och Karin satt och drack vin och pratade till midnatt.

Imorse vaknade jag av massiv fågelsång, jag och Moa tog en powerwalk i Villa Borghese och nu har jag installerat mig i biblioteket. Snart dags för kaffe.

Inga kommentarer: