23 mars 2009

FokusRom

Vet inte riktigt hur jag ska formulera det här inlägget eftersom Ida (hej Ida, du var lika begåvad och charmerande som alltid!) har sett till att båda mina handledare nu läser bloggen (hej Eva! hej Gunhild!) när jag skriver om dem. Om jag strösslar alla lovord jag skulle vilja strössla över helgens FokusRom-seminarium skulle detta förvandlas till Lovisas lilla fjäskblogg. Men det var en fantastiskt bra dag; Simon Malmberg talade om hur man hittade i Suburra, Magdalena Öhrman läste Ovidius exilpoesi på ett nytt sätt, Christer Henriksén visade vilka litterära kvalitéer en inskrift kan äga och Ragnar Hedlund föreläste om vad som händer när man slutar betrakta romersk politik som renodlad propaganda utan istället ser den som en dialog. Stundtals satt jag som den gubbe jag innerst inne är och nickade och hmm:ade högt och instämmande.

FokusRom är också ett fantastisk tillfälle att mingla med fellow antikhistoriker och latinister och bäst i helgen var kvalletid med min lilla Uppsalaliga (minus darlingissima Moa som var saknad) som bodde hos mig hela helgen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte tänka mig att någon jag känner skulle ha någonting emot en fjäskblogg... Tvärtom - mera fjäsk åt folket! Och vad heter det på riktigt bra latin?

Lovisa sa...

Fjäsk kanske är det nya ironi? Ska fila lite på en översättning, tänker att det skulle kunna vara ett härligt kejserligt ordspråk.