06 mars 2009

Freitag

Efter morgonens grammatiska exercis (bespar er detaljerna) gick jag på antikens fredagsseminarium; idag berättade Berit Wells om de senaste fynden och framstegen från utgrävningarna på Kalaureia. Förutom att bli imponerad över professionaliteten som verkar prägla projektet (de anlitar experter på allt från fisknät till snäckor och har en person boende i byn för att djupintervjua invånarna om deras förhållande till den gamla helgedomen och driva pedagogiska projekt i de lokala skolorna) blev jag även fascinerad av att höra rapporter direkt från fältet, det händer trots allt inte så ofta. Vårt ämne är ju på sätt och vis tudelat, vilket märks inte minst på olika kollegors självbild. Jag betraktar mig i första hand som antikhistoriker, inte arkeolog (deltog idag i ett samtal då det ofta refererades till vi arkeologer och det tog lång tid innan jag insåg att jag tydligen ansågs höra dit, hade då tittat bakom axeln cirka tre gånger för att se om det möjligtvis stod någon arkeolog bakom mig, men icke) även om både arkeologi och historia bidrar lika mycket till vår förståelse för, och bild av, antiken. Naturligtvis förstärks det av att jag just nu ägnar mig åt språkinlärning, inte fyndhantering.

Efter seminariet lunchade jag med Fredrika och hann med en snabb kaffe med Ellen innan jag återvände till grammatikboken. Har i samråd med Eva kommit fram till att jag ska arbeta in grekiska inskrifter i min andra läskurs. Att motivera mig med inskrifter = mycket bra pedagogiskt grepp! Hur jag sedan ska ro i land det hela återstår att se.

Efter en kombinerad kvälls- och planeringsfika är jag nu hemma och funderar seriöst på att tillbringa fredagkvällen sovandes och vara i form för den tidiga morgonens tvättid. Höga pensionärspoäng!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Pensionärstipset framför alla andra är annars att tvätta på just fredagkvällar. Fattar inte att ingen annan i huset inser potentialen i det.

Lovisa sa...

Men i mitt hus är sista tvättiden 16-20? Kanske kan jag smygtvätta efter det, men jag jobbar just nu på att göra ett gott intryck i föreningen. Å andra sidan är den stora fördelen med att bo i en småborgerlig förening med många stora våningar att nästan ingen annan använder tvättstugan. I helgen var exempelvis samtliga tider lediga.

Unknown sa...

Förträffligt, på min ära! Punsch på det, någon?

Lovisa sa...

Ja, visst är det charmant? Ordförande har även hälsat att guldskylten med mitt namn på är beställd och kommer att monteras upp på ektavlan i trapphuset inom en snar framtid.

Unknown sa...

Oerhört lämpligt! Mässing är ju som Royal Copenhagen redan konstaterat lite tacky. "Furu of the metals" liksom. Höga fönster med nischer att sitta i kräver onekligen sina rättmätiga attribut.