29 augusti 2008

It's a struggle, livin like a good girl oughta

Efter gårdagens studier gick jag på en semispontan kräftskiva i AF-borgen (nu äter jag visserligen inte kräftor, men jag gillar ju sprit och samkväm) som balla Bella och hennes brudar hade styrt upp.

Det skulle varken bli särskilt sent eller hårt, men det var så sjukt trevligt och tja, det där med frestelser och motstånd.

Min första tanke imorse var herregud vad mycket vi drack igår. Min andra tanke var men vad bra jag mår ändå. Min tredje tanke var insikten om att jag fortfarande var full.

Av kärlek till PK tog jag mig till UB, hade då börjat nyktra till, mådde oerhört illa bara av att åka hiss upp till fjärde våningen, åt en mycket krampaktig lunch, insåg att jag inte hade hjärnceller nog att studera satsföljd, cyklade hem, sov.

I eftermiddag, då jag mådde bättre, träffade jag Karin och tvillingarna, satt i solen, åt glass, klappade bäbisar och kände mig återställd. Kvällen tillbringas i pyjamas utan några som helst inslag av alkohol.

6 kommentarer:

Anonym sa...

När ska ni studenter inse att era germanska sup-traditioner är sjukt löjliga?

Vadå, kärlek till Rom? Där och mest för övrigt en tragisk stil för utslagna gubb-satar... På sin höjd 'ett olycksfall' i något privat festande, det sista man vill stoltsera med ..

Lovisa sa...

Känner inget som helst behov av att försvara mig själv (även om jag till fullo hade förstått din något osammanhängande kommentar).

Däremot tycker jag att det hör till god ton att åtminstone våga skriva ut sitt namn innan man kritiserar andra.

Anonym sa...

Nej, nej, nej! Jag pratade om traditionen , en spontan förundran över hur skillnaden vodkabälte/ medelhavskultur kan fortsätta än idag att slå igenom t.o.m. bland studenterna. Någon idé?

Ett plus, däremot, norrut klart mindre andra droger.

Elin sa...

Jag tycker bara att du är helt underbar! Så jäkla kul att läsa din blogg! Blir alltid glad och pigg av din blogg! Du verkar vara en sån härlig person! Va pluggar du just nu?

Kram - Elin

Lovisa sa...

Naturligtvis är det en kultur och tradition vi har fostrats in i. Och naturligtvis är det djupt tragiskt att den traditionen stundtals gör att en del människor mår dåligt, känner en press att dricka, inte kan hantera alkohol osv.

Men då din kommentar utgick från mitt inlägg så känner jag personligen inget behov av att bryta mot just den delen av den kultur jag har fostrats in i, en kväll uppskattar jag att dricka, en annan tar jag det hellre lugnt. Och ibland blir det för mycket och då kanske jag bloggar om det för att dela med mig även av mina mindre lyckade stunder.

Och som du skrev har varje kultur sina brister; trots längre vistelser i Italien har jag aldrig någonsin testat något annat än alkohol.

Lovisa sa...

Elin: tack, det glädjer mig!

Just nu läser jag latin och mer specifikt ägnar jag den närmsta tiden åt att översätta från svenska till latin på ett så korrekt och stilistiskt snygg sätt som möjligt.

Det är skitsvårt och jättekul.

Kram!