12 november 2007

Tua, Caesar, aetas

Gick till seminariet idag till tänderna redo att försvara mitt upplägg och min teori, men möttes istället framförallt av förslag på alternativa översättningar och korrektur. Så nu är uppsatsen ventilerad, med beröm godkänd och tydligen även synnerligen föredömlig. Är framförallt glad att mitt försök att ge den en antikhistorisk kontext mottogs så varmt. En seminariedeltagare hade till och med köpt senaste Augustusbiografin (som visserligen är plågsamt dålig, men ändå) på vägen i ren inspiration. Ska nu bara göra alla småändringar, lägga ut den på Xerxes och trycka några ex innan en tung post på terminens att-göra-lista kan bockas av.

8 kommentarer:

Mats Fagerberg sa...

Har du förslag på någon bra Augustusbiografi då, istället?

Lovisa sa...

Det är inte en biografi, men Augustan Culture av Karl Galinsky ger en god översikt. Tyvärr är ju inte senaste Augustusbiografin särskilt bra, men den senaste om Caesar av Adrian Goldsworthy däremot har jag hört ska vara mycket välskriven, även om jag inte har läst den själv. Och när vi ändå är inne på Caesarbiografier vill jag passa på att rekommendera min gamla favorit Gaius Julius Caesar av Peter Örsted som jag tycker är skriven men en mycket fin lyhördhet och fingertopskänsla för det antika samhället.

Anonym sa...

Hurra!! elin

Lovisa sa...

Tack!!

Anonym sa...

Grattis! Ingen hade väl trott något annat. Du är stabil som få.

Lovisa sa...

Tack igen! Det har faktiskt funnits stunder då jag har ifrågasatt hela projektet, men nu känns det bara skönt.

Mats Fagerberg sa...

Har funderat på att köpa senast Augustusbiografin. Har köpt Goldsworthys biografi och har sedan tidigare Örstedts biografi även om jag inte läst den (har så många olästa böcker) men min kollega Christer som är insnöad på Rom tycker den är bra. Intressant med denna yngre generation av antikhistoriker där Goldsworthy och Tom Holland kanske är de främsta namnen.

Apropå din uppsats, finns den tillgänglig på nätet?, fast du kanske skall korrekturrätta den först (har inte hängt med i alla turer). Skulle gärna läsa den.

Lovisa sa...

Ja, det är roligt att det kommer många yngre antikhistoriker, verkligen!

Uppsatsen ska korrekturläsas, men kommer finnas tillgänglig på internet från och med nästa vecka, förhoppningsvis. Vore jättekul om du ville läsa den!