24 november 2007

Jullängtan

Eftersom kvällen slutade ung igår var jag up and about tidigt imorse. Ikväll ska jag på glöggprovning hos Linda och Jonas och har därför bakat panforte att ta med. Det är mitt paradjulgodis så varför ändra ett vinnande koncept? Det ska bli supermysigt ikväll, även fast jag egentligen inte får ägna mig åt jul i november. Bara för att alla andra har ett normalt förhållningssätt till det hela och klarar av att dricka glögg och lyssna på julmusik innan första december utan att bli helt swept away och inte vilja göra något annat än att lyssna på Wham, dränka hemmet i kulörta kulor och hugga granar att guldglitterspraya innebär det inte att jag har den mentala styrkan.

Jag tror de flesta människor skulle säga att deras favorittid på året är våren eller sommaren men min är lätt december. Dels på grund av julen men också för att jag älskar vintern. Jag brukar normalt inte hemfalla åt biologistiska förklaringar, men jag läste en recension av en avhandling där forskaren hävdade att rödhåriga har lättare än andra att ta upp d-vitamin och därför inte lika lätt blir deprimerade på grund av bristen på solljus. Vilket skulle vara en fin kompensation för allt lidande om sommaren. Det händer ganska ofta att någon om vinter suckar över att solen inte har synts till på flera dagar och att jag då inser att jag överhuvudtaget inte har tänkt på det, än mindre mått dåligt på grund av dess frånvaro.

Förövrigt lyssnar jag på Elvis och undrar om någon har läst Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl? Den har kallats för den nya Den hemliga historien vilket får mig att genast vilja sätta upp den på önskelistan.

Nu ska jag på höstkonstert.


Ps. Tack Gud att det inte är julkonsert.

6 kommentarer:

MEE sa...

Jag har läst den (en anglais, naturellement), och gillade den. Visst finns det likheter med DHH, men den är ändå mkt olik.

Likhetern ligger i det där med slutet gäng, snobbism, karsimatisk lärare och mord, skillnadeerna kan sägas bestå i att den utspelar sig på high school, och att det finns en politisk dimension (uppenbaras alteftersom i boken, kan dock och här kommer en spoiler, så blunda ni som vill, att iaf skumma en wiki-sida om weather underground, baader-meinhof, eller läsa den i sig utmärkta boken Kommando Holger Meins).

Jag gillar inte julen el december, men jag är ju brunett..

Lovisa sa...

Tack för recension! Hm hm, jag fortfarande lite sugen och ingen bok kan ju vara som DHH, så det vore väl att förvänta sig lite för mycket.

Då har du inte ätit mina pepparkakshjärtan med latinska glasyrinskriptioner!

Linda sa...

Har inte läst men väl läst recension som väl inte gjorde mig så sugen på att läsa (sen kan den säkert vara kanon ändå, det vet man ju aldrig, men jag blev ganska skeptisk...)

http://sydsvenskan.se/kultur/bokrecensioner/article281248.ece

Lovisa sa...

Oj, det var ju inte en positiv recension direkt... fast jag måste ändå säga att jag fortfarande är sugen på att läsa den. Funderar på att önska mig den tillsammans med samtliga böcker av Sture Linnér som jag inte redan har och Magdalena Ribbings bok om vett och etikett.

Anonym sa...

Den är grym, men läs den för allt i världen på engelska, det går lätt. Likheter finns med Secret History och Prep, men det är absolut ingen rip-off. För mig visar Pessl främst genom andra halvan av boken och slutet vilken bra författare hon är. Väldigt läsvärd och spännande.

Lovisa sa...

Det låter bra! DHH och Prep är ju två av mina absoluta favoritböcker...