03 november 2007

But I'm a la-deee

Efter en improviserad sovmorgon gick jag på seminarium om populärkultur under antiken och åt sedan fredagslunch med Emma. På eftermiddagen öppnade nya utställningen på Historiska Museet och jag hade därför på mig mina vernissagestövlar till svart klänning, det vill säga de stövlar jag tycker är supersnygga men bara orkar gå korta sträckor i. Planen var att cykla till institutionen, sitta ner, gå cirka tjugo meter för att luncha, sitta ner, gå cirka 2oo meter till museet och i för sig stå upp, men inte så mycket mer. Så blev det naturligtvis inte; först gick jag och Emma på stan innan vernissagen och sedan gick jag en sväng till efteråt så nu sitter jag här och känner mig som Mona Seilitz med träningsverk i vaderna. (Dagens andra trauma inträffade för övrigt när jag nästan råkade äta laxmousse av misstag men lyckades i sista stund undgå det, God bless.)

Anledningen till allt springande på stan är att det är helgdag imorgon då jag hade planerat att köpa bubbly + top. Men eftersom Lund numera är en del av det moderna I-landssamhället med affärer öppna till sju hann jag göra det idag istället. Jag planerar att ha min svarta marängtårtekjol imorgon och behövde ha ett nytt linne till. I normala fall gillar jag att det är mycket empire nu, men det funkar inte riktigt till tyllkjol eftersom det skapar den oheta looken enmanstält. Men efter att ha avverkat ett antal affärer hittade jag ett fint liv att ha till. På vägen hann jag även köpa en svart vardagsklänning (vardagsklänning det nya basplagg) och en blåmönstrad klänning som eventuellt egentligen är en tunika och lite småfix som tights och ett nytt spänne till min höstkappa.

Nu har jag myskväll med uppsatsen, lyssnar på Nina Simone och går igenom mina översättningar. Eftersom jag har gjorde annat under dagen får jag snällt göra detta ikväll och förhoppningsvis gå ut med gott samvete imorgon.

Jag hade tänkt att avsluta med att skriva något begåvat om samlarmani och materiell kultur inspirerad av dagens utställning, men jag är för sömning så det får anstå.

1 kommentar:

MEE sa...

Yay vardagsklänning!