01 juni 2008

Marknadsdag

Idag har jag, Anna & Sofia varit på marknaden vid Porta Portese, detta ymninghetshorn av onödiga saker. För att vara mig på en sådan plats köpte jag oväntat lite. Två Jesuskitcharmband, två vanliga av pärlor och tre i fakeguld, presenter till kusinbarnen och så givetvis våra matchande klänningar; en blå, en röd, en svart som vi ska bära samtidigt. Det är, som Anna sa, tur att vi inte har så fragila egon.

Efter marknaden tog jag en sväng på Corson för att köpa puder då jag imorse tappade sönder ytterligare ett. Note to self inför framtida lägenhetsinköp: marmorgolv må vara fint men fullständigt omöjligt med tanke på hur ofta jag tappar saker. Dock är mitt favoritpuder betydligt billigare här så det går nog på ett ut.

Efter en behaglig eftermiddag då det var perfekt väder för att sitta i skuggan, läsa och dricka kaffe ska vi nu äta söndagsmiddag på Da Giggetto som kan ha Roms godaste pizza. Jag tänker sparris, kronärtskocka och ost.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var detta ett av de ställen där du hade möjlighet att avgöra huruvida vintage är något utdött eller om Rom är den förlovade staden för second hand? Jag är fortfarande nyfiken=)

/Nene

Anonym sa...

Åh! Det är ju den marknaden som den galne argentinaren på vandrarhemmet yrade om när vi var i Rom då för länge sedan. Mmm, marknad med kul saker, låter som en plats för mig :-*)

Lovisa sa...

Nene: jag spanade ivrigt efter flugor men såg inga. Dock var det inte så mycket av den typen av vintageplagg utan mer moderna nylontoppar i leopardmönstrat. Vintage är inte så stort här, däremot tror jag att man kan hitta de flugor du letar efter i herraffärer, klassiskt herrmode är nämligen något som är mycket stort.

Karin: haha, det hade jag glömt! Du skulle nog gilla marknaden, vid en tidigare köpte jag jättefina Madonnabilder som jag ska pyssla något av.