02 juni 2008

Parad

Idag är det Italiens nationaldag och efter morgonens föreläsning såg vi militärparaden på Rai Uno (ingen annan än Sofia som sprang hann ner till Via dei Fori Imperiali i tid) vilken var en orgie i italiensk uniformsfetischism. Alla förband, inklusive brandmän, bombhundar, sjuksystrar och hemvärnet, deltog i den stora paraden och flygplanen som sprutade ränder i grönt, vitt och rött svepte ner över vårt tak. Svårt att avgöra om den var en uppvisning i militär styrka eller svag stadsmakt.

Resten av dagen är ägnad åt inläsning, det småregnar ute och jag har krupit in i biblioteket och funderar på att okynnesläsa Peter Englunds biografi över drottning Kristina.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Den är inte alls dålig biografin, inte alls, men jag upplever språket som en smula krumelurigt finformulerat i överkant. Stilla dig, tanke!

Lovisa sa...

Kan tänka mig det. Men, förutom att jag uppskattar Peter Englunds böcker i största allmänhet, är det något med att Kristina var så mycket i Rom som gör att jag vill läsa den.