19 juni 2008

Kitsch

Imorse åkte jag till Lateranen och därifrån vidare till San Callisto-katakomben för att se på svala gravar och läsa inskrifter. Vid nämnda katakomb ligger även en av de mest prisvärda katolska kitschaffärerna, mammon och Gud i skön förening. Man kanske kan tro att jag ironiserar över kitsch, men det är tvärt om; det jag uppskattar är just att det är så ironibefriat. Gillar man Jesus vill man ha honom i guldglitter, gillar man Colosseum vill man ha anläggningen i en liten snökula, det är bara att bejaka. Så mycket härligare än osäkra stilsäkra inredningar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

word!

Lovisa sa...

love!

Pingvinkvinnan sa...

Hehe, jag har en tjusig Jesus-/Maria-hologramtavla på mitt köksbord. Jag hittade den bakom soffan när jag dammsög. Enligt min kompis som har lägenheten i vanliga fall så köpte hon den i Rumänien. Den är hur som helst väldigt snygg, särskilt när Maria vid rätt läge får skägg... :)