05 juni 2008

The grand tour III - dag III

Idag inledde vi med att bli guidade hos institutionen för mosaikrestaurering dit studenter från medelhavsområdet kommer för att lära sig ta hand om och tillverka mosaik. Förutom att titta på, ta på och hugga till små tesserae blev vi även förevisade delar av Ravennas arkeologiska museum innan vi fortsatte till en annan utställning för att ha vår sista undervisning på kursen. Passade nog hette den Otium.

Timmarna efter lunch var fria och loja. Jag och Sofia besökte Dantes grav men tyvärr inte hans museum då både det och kyrkan som skulle ha en utställning med korkekslandskap (ni förstår ju själva varför den måste besökas) var siestastängda. Så istället åt vi lunch, åt lite mer, drack kaffe, drömde om att lära oss göra mosaik (ska definitivt återuppta mitt och pappas sommarprojekt) och satt på piazzor och bänkar innan vi åkte tillbaka till Rom.

Om man nu ska säga något kritiskt om Ravenna så är det bristen på andra lämningar än (de visserligen fantastiska) kyrkorna och mosaikerna. Dantes grav var i och för sig fin att få se, jag hyser en viss svaghet för honom, men jag saknade något augusteiskt, något barockt, något annat. Eller så är jag bara hopplöst bortskämd av Rom.

4 kommentarer:

Lina sa...

Otium - väldigt fint. Fortfarande ett av mina favoritord. Vi får försöka ses i sommar banne mig! Jag kommer hen den 3:e juli.

Lovisa sa...

Tänkte på dig när vi var där! Måste absolut ses, kommer 25:e och stannar en vecka eller så och kommer även vara i Skåne i augusti.

svenske floyd sa...

Rom är väl inkommensurabelt? Det finns städer som är mycket gamla och som fortfarande lever och har betydelse, men kan du komma på någon annan som har haft så många storhetstider?

Lovisa sa...

Sant. Möjligtvis kanske Istanbul spelar i samma liga när det gäller storhetstider, men jag håller nog ändå på Rom.