05 juni 2008

The grand tour III - dag I

Tidigt i tisdagsmorse tog vi tåget till Bologna för vidare färd mot Ravenna. Jag, Anna och Sofia bar våra matchande klänningar och bildade således en liten freakshow. Av omtanke om föreläsare och övriga kursare valde vi en dag då inga offentliga möten var inbokade. Dock märkte föreläsare inget innan vår klädkombo påpekades, vet ej vilka slutsatser som bör dras av detta.*

Efter ankomst och lunch inleddes vårt kyrko- och mosaiksafari med besök i San Vitale (Theodora och Justinianus-mosaikerna och triumviratlängtan), Galla Placidias mausoleum, San Giovanni Evangelista, ett par babtisterier och ett senmedeltida domus. Ständigt dessa välbevarade byggnader och mosaiker, inte mycket yngre än de från klassisk kejsartid men tack vare kristendomens kontinuitet så oändligt mycket bättre bevarade.

Det var mycket kärlek vid första ögonkastet mellan mig och Ravenna; staden är italiensk men samtidigt nordeuropeiskt välordnad, det är platt och alla cyklar och när det regnade körde många mitt trick att cykla med paraply. Staden är ungefär lika stor som Lund och har nära till havet, jag kommer tillbaka. Efter middagen tog jag och Anna en drink på Piazza del Popolo och det hela kändes nästan som hemma i Rom, bara lite stillsammare. Det fanns även bra shoppingutbud, även om jag bara handlade ett par flipflops och en ring förutom nödköpen paraply och halsduk på grund av regn och kyla. Är mycket nöjd med min fjolligt babyblåa mansscarves direkt från herravdelningen.

*Jag: Jag skulle kunna bära den här klänningen även i vanliga fall.
Sofia: Jag med. Och det är ju en problematik i sig.

Inga kommentarer: