11 juni 2008

Sodom och Gomorra

Har börjat skriva på allvar nu. Ägnade dagen igår åt inläsning innan jag gav mig av på fototur till San Lorenzo tillsammans med Karin för att sedan gå på ett seminarium och utgrävningar i Sodom och Gomorra. Eller snarare den plats man väldigt länge har velat betrakta som Sodom och där man mycket tidigt lät bygga kloster för isolation och kontemplering. Det är intressant hur det extremt varma och karga landskapet kring Döda havet ständigt tycks nära religiös extremism av olika slag. (Det är även svårt att inte tänka på, även om det är oändligt mycket ytligare, Emmas och mina planer på att gå som Sodom och Gomorra på teologisk maskerad, något vi verkligen borde göra.)

På kvällen träffade jag Sofia och Ellen som även hon har rest hit. Dock var hon tråkigt nog trött och förskyld så det blev en tidig kväll. Eftersom metron i den här stan slutar gå klockan tio krånglade jag och Sofia oss hem på ett rätt omständigt sätt, och i mitt fall även lätt desorienterat då klockan var efter tio och jag således styrdes av reptilhjärnan.

Inga kommentarer: