11 juni 2008

Schmücke diese Stadt

Sitter och läser en bok med engelsk text på vänster sida och tysk på höger och av gammal vana glider blicken från den ena sidan på uppslaget till den andra med ett väldigt märkligt resultat som följd. Utöver det tävlar jag som vanligt med mig själv om att lyckas översätta latinska citat själv istället för att med en gång hoppa till fotnoterna (som inte är översatta från tyskan) så ni kan ju själva föreställa er mina för tillfället flerspråkigt förvirrade tankegångar.

Men de ska snart brytas för vid fyra bjuder Karin och Anna på cocktails vilket känns helt rätt en solslö onsdagseftermiddag. Sedan väntar Sofia och Ellen för middag på Marsfältet. Luxus und Dekadenz är jag helt säker på att min nye vän Lothar Haselberger hade kallat det.

PS. Någon som är insatt i det här med genius loci när det gäller förhållandet mellan en byggnad och dess dedikation? Undrar nämligen ett par saker.

Inga kommentarer: