24 juni 2008

Sista dagen

Idag är det sista dagen i Rom, imorgon åker jag hem. Gick imorse till posten, skickade iväg drygt 10 kg böcker och anteckningar och bondade med en mopsvalp som inte heller ville lämna det luftkonditionerade utrymmet (pugs and hugs - allt jag vill ha). Åkte sedan till Peterskyrkan för att ta någotslags storstilat farväl, läste om drottning Kristina whilst. Jag föredrar att leva på vatten och bröd i Rom och endast ha en kammarfru till betjäning, framför att befinna mig annorstädes och äga all världens kungariken och skatter...

Packade under dagen och träffade sedan Stefania, min väninna sedan Monteleone, en grävning i Sabinerbergen för två somrar sedan. Vi åt granita på Giolitti till och drack kaffe på Sant' Eustachio och när jag vinkat av henne på hennes röda motorino och sagt ett sista hejdå till Pantheon promenerade jag hem i en mjuk skymning och kände mig gråtmild. Men jag kommer ju tillbaka, Rom har slutat vara ett resmål utan istället blivit en plats som i mitt liv är jämförtbar med Göteborg och Orust; jag måste inte vara där jämt, men återkomma regelbundet. Och om man läser bloggen för exakt ett år sedan var jag i Rom då med. Vi tycks vilja varandra något.

Inga kommentarer: