11 september 2008

Verklighetshantering

Inledde dagen med nyheten om att redan romarna uppskattade mousserat. Allt vin kan ju jäsa och utveckla bubblor men man har tidigare inte trott att man eftersträvade det redan under antiken. Men tydligen har en kontrollerad och godkänd amfora stämplad med spumans hittats i Pompeii. Sedan utvecklade en champagneexpert resonemanget men rörde ihop latin och italienska och jag åkte till UB för att översätta med Lina. Darlingissima har ju alltid varit lingvisten i vårt latinförhållande, jag har mest gått igång på vad som stått i texterna, så det var skönt att få resonera med henne.

Efter lunch skrev jag klart ett seriöst utkast till uppsats och mailade det till min kära handledare under rubriken Plötsligt händer det.

Hann, förutom lunch med PK och Lina, även snabbt träffa Emma. Vi har ju alltid varit varandras ventiler när det gäller att hantera verkligheten, eller som det står i det manifest Emma skapade idag: vi möter gärna patriarkatets piska med bitsk humor och ständigt ironi. Utan det hade jag givit upp för länge sedan. Hade jag inte varit så sömnig hade jag utvecklat det här med vad man ständigt utsätts för. Återkommer.

Jobbade sedan en timme eller så och är just nu sysselsatt med att packa, slå in presenter och råka strö glitter över hela golvet.

Inga kommentarer: