01 september 2008

Transfigitur scutum Pulloni*

Salve bloggen, salvete läsarna! Idag har PK varit på Campus Hbg och jag ensam på UB, förutom en kort påhälsning av Gustav. I min nördiga ensamhet hade jag mycket roligt åt bland annat grammatiska referenser till Rome. Sjöstrand skrev visserligen sin lärobok mer än fyrtio år innan serien skapades, men både han och manusförfattarna har hämtat inspiration från allas vår Caesar. Således, som exempel på hur betonade former av esse med predikatsfyllnad eller i betydelsen finnas, förekomma, existera (huvudverb) ofta står först i satsen:

Erant in ea legione fortissimi viri, T. Pullo et L. Vorenus.

Det fanns i denna legion två tappra män, Titus Pullo och Lucius Vorenus.

I eftermiddags fikade jag med min fellow latinista som är tillbaka på SOL, Lina. Sedan gick jag till jobbet och har varit där hela kvällen. Det är stundtals svårt att ha fått ansvar att administrera en verksamhet man inte känner, men jag håller på att växa in i det. Från och med nu ligger all föräldrarkontakt på mig.

Och idag är det september, månaden då cirka halva min bekantskapskrets fyller år och vi säger grattis till Moah, Felizia och Simon.


* Följande dativus possessivus tillägnas Moa, med kärlek.

2 kommentarer:

MEE sa...

Äsch, nu börjar jag grina...

Lovisa sa...

Naah, dedidikationen kommer från hjärtat.