22 november 2009

En lucka i tiden

Så här är det: man får inte ägna sig åt jul innan förste advent. Men så här är det också: jag ska ha födelsedagskalas med jultema om mindre än två veckor och kommer tillbringa stora delar av tiden fram tills dess i antingen Uppsala eller Göteborg och hinner således inte förbereda allt. Därför får man pausa tiden och ha intensivjul genom att lyssna på julmusik, tända juldoftljus och baka lussekatter, för att sedan stänga av musiken, blåsa ut ljuset och frysa in lussekatterna.

Detta gjorde jag och Micke igår, han ska dock inte lastas för mina idéer, däremot för vår allsång till julmusik och annat på Spotify. Dock drog den dubbla satsen i farmors stora saftgryta ut på tiden så jag hann aldrig till Daniels fest i Ljunghusen utan avslutade kvällen med att äta lussekatter och titta på en gammal favoritfilm.

Idag har jag varit hemma hos Johanna för styrelsemöte med sällskapet, förvandlat de resterande äggen till ljusblå maränger och öppnat mailboxen för första gången på två dagar.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Men, hur lyckades du frysa in lussekatterna från luckan i tiden om du redan smaskat loss på dem?

Lovisa sa...

Jag smaskade inte loss på alla, det är därför man bakar en dubbel sats!

Unknown sa...

Ah, det är därför! Så luckan i tiden medgav även lussebullssmaskande alltså? Fick nästan intrycket att själva förtäringen inträffade efter att tidsluckan stängts. Och det hade ju inte varit okej. Verkligen inte.

Lovisa sa...

Oh nej, verkligen inte! Man måste äta i samband med (och kanske lite efter samma kväll) och sedan frysa. Infrysningen är även att betrakta som en disciplinåtgärd.

Unknown sa...

Puh, skönt!