26 november 2009

Antiken för framtiden

Så var dag ett av ämneskonferensen avklarad. Upplägget är sådant att vara och en får femton minuter på sig att presentera sin pågående forskning, aktuella projekt eller liknande (jag ska naturligt nog tala om min avhandling) sedan ringer en arg liten äggklocka, det finns fem minuter för frågor och så går nästa på. Detta uppstyrda upplägg leder dock till desto mera mingel i pauserna. Vi går tematiskt och kronologisk fram, från förhistoria via Grekland till etrusker och sedan Rom, således talar jag först imorgon eftermiddag då vi nått tidig kejsartid. Då mycket av min seminareverksamhet sker inom ramen för FokusRom, vilket är fantastiskt givande på alla sätt, har jag nästan lite glömt hur otroligt mycket forskning som görs inom andra områden och hur otroligt lite jag vet som saker som utspelade sig under exempelvis LH IIIC, jag visste tills idag inte ens var LH IIIC var, men det är en period under senhelladisk tid vet jag nu. Man kan lätt tro att antiken är en sammanhållen och lätt överblickbar period, men även om den har gemensam kulturbärande element rymmer den också långa tidsperioder och stora olikheter.

Nu har jag gjort ett snabb pitstop på hotellet och ska snart bege mig till Moa som bjuder på middag, ser mycket framemot den och att få träffa min sister in arms igen, hennes unge man och de två unga bonusmännen som just nu bor hos henne.

Inga kommentarer: