29 januari 2010

Förslag på ny kursplan i kunskapsskolan

I förslaget till ny kursplan för grundskolan saknas helt antiken och medeltiden med motiveringen att man måste bestämma sig för en urvalsprincip, och vår urvalsprincip har varit nutidsförståelsen, detta enligt Per Eliasson, ämnessamordnare för den nya kursplanen i historia. Samtidigt som historiebruk får en välförtjänt plats i kursplanen förväntas elever att kunna förstå den historia som brukas genom en undervisning som inte förmår att ge något som ens liknar en grundläggande kronologisk förståelse. Visst är tematiska fördjupningar viktiga, men att bortse från den historiska utvecklingen är som att låta eleverna börja med att skriva en roman utan att först ha lärt sig alfabetet. Karin Olsson påpekar klokt i sin krönika att problemet som har identifierats är att terminen ofta inte räcker till för att undervisa om modern historia, till exempel folkhemsbygget. Att lösningen blir att hoppa över, eller snabbspola, den äldre historien är en logisk kullerbytta i den högre klassen. Hinner man inte med allt, ja då kapar man helt enkelt i ena änden.

Detta är alltså den nya kursplanen i kunskapsskolan. Snyggt jobbat, Jan Björklund.

4 kommentarer:

svenske floyd sa...

Anses det fortfarande självklart att historia ska studeras i framåtgående kronologisk ordning? En arkeolog börjar väl inte med att borra ett djupt schakt och jobba sej uppåt genom kulturlagren.

Sofia sa...

Jag blir verkligen galen när jag hör det här! Lärarna under min skoltid tyckte att Andra Världskriget var SÅ viktigt att jag fick läsa om det vid tre olika tillfällen. (typ 7:an, 9:an och gymnasiet) Lite kommunikation mellan årskurserna är kanske på sin plats, så eleverna kam få en mer omfattande historieutbildning!

Lovisa sa...

Nej, inte nödvändigtvis kronologisk, men man måste få en känsla för historiens kausalitet och tidsdjup, ett tidsdjup som 1900-talet bara är en blinkning av.

Anna sa...

Vad föreslår du istället då? Någonstans måste man ju prioritera, och då tycker jag man gjort rätt i att prioritera efterkrigshistoria före stenåldern. Vi hann aldrig dit när jag gick i skolan och det saknar jag fortfarande. /Anna