03 januari 2010

Bright star

Bright star var filmen som jag och Micke såg på Nyårsdagen, om John Keats och hans förälskelse i Fanny Brawne. Filmen var delvis berättad ur hennes perspektiv, delvis med hjälp av Keats egna dikter. Förutom att Campion ibland inte riktigt verkade kunna välja vilken historia hon skulle berätta, och att handlingen därför sackade något, var den oerhört vacker och väl sevärd. Detta sagt trots att bahyttfilm normalt inte är min genre. Filmen hade vissa drag av kammarspel, så, om någon mer går och ser den med förhoppning om Romskildringar: man får blott se ett mycket snabbt klipp från en folktom Piazza di Spagna.



6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl ändå den kvinnliga regissören Jane Campion som har gjort filmen? Hon har även gjort den fantastiska filmen Pianot.

Lovisa sa...

Självklart är det hon, det vad jag som blandade ihop pronomina. My bad!

svenske floyd sa...

Bahyttfilm! Det var en skön term. Jag gillar såna filmer, liksom kostymfilmer överhuvudtaget. Har du sett Kate och Leopold? Flicka med pärlörhänge? De tre musketörerna med Gene Kelly?

Lovisa sa...

Nej, efter att ha blivit lite besviken och uttråkad av Jane Austenfilmer som ung har jag som sagt lite svårt för genren men känner att jag nog skulle kunna uppskatta den om jag hittade tillbaka på rätt sätt. De ovanstående titlarna är alltså bra?

svenske floyd sa...

Kate och Leopold är rolig. Flicka med pärlörhänge har Colin Firth och Scarlett Johansson i huvudrollerna. De tre musketörerna är både rolig och tjusig.

Lovisa sa...

Idel bra tips alltså, tack, jag ska spana in!