16 september 2009

Seminarium

Igår var jag på historikernas seminarium för att lyssna på Isak, min fellow Romdoktorand, vilket var riktigt roligt. Tycker om att gå både på latin och historia, dels för att det är ämnen jag har läst och dels för att de båda behandlar text på olika sätt. Historikerna är bra på att ställa nya frågor till det antika materialet då de ofta är mycket mer öppna för att applicera tankar och teorier på olika epoker medan åtminstone jag är väldigt låst vid att det naturligtvis är antiken man håller på med. Det gjorde att de ifrågasatte saker i texten som jag inte tänker på men kände inte till det som är helt självklart för mig (att Rom aldrig hade en skriven konstitution, att det inte fanns en religiös dogm, att Cicero inte är att likna vid en kvällstidningsjournalist). Dessutom är de så många att det blir en annan typ av diskussion. Efteråt drack vi postsemvin och beställde pizza innan vi gick vidare för öl och fler samtal. Fin onsdagkväll.

Inga kommentarer: