01 oktober 2008

Följande inlägg tillägnas kung Hans

Enligt en undersökning som Populär Histora har låtit göra är 1400-talet tydligen det minst populära svenska seklet. Okej att epoken inte kan matcha populära århundraden som täcker vikinga- eller stormaktstiden eller världskrigen, 1400-talet är ändå skrämmande anonymt; ingen digerdöd, inga riddare eller jungfrur i spexiga hattar, ingen Gustav Vasa. Men väl Karl Knutsson! En gång riksföreståndare, tre gånger kung, två gånger avsatt - något ingen svensk regent kan matcha.

Med denna lilla inledning ville jag mest få sagt att jag har korrläst min uppsats som - ta-daa – berör det utfrusna 1400-talet. Sedan Dick igår gav tummen upp har Institutionen varit förvånansvärt effektiv; imorgon klockan tio trycks den så ikväll har jag hetskorrläst, uttråkande nog. Käre gode Gud vad jag stundtals skriver långa och omständliga meningar.

I kategorin effektivitet vill jag idag även framhålla min chef i Villa Magna-projektet, Lisa Fentress, som inom loppet av tio minuter både hann mailkonversera mig och skriva ett formellt intyg, hon kan eventuellt vara den mest effektiva människa jag känner.

Och i kategorin mest bortglömd nominerar jag kung Hans, även känd som Johan II. Handen på hjärtat kära läsare, hur många av er känner till kung Hans? Om jag någongång skulle känna mig manad att ärerädda någon så vore det nog han.

Annars så valde jag att inte gå på bokföringskurs idag, vilket är bra för att vara mig. Jag vill ju helst bara välja, aldrig välja bort. Har även pratat ut med pappa om diverse. Pappa citerade Machiavelli. Det var fint.

... och visste ni att den svarta storken, Ciconia nigra även känd som, för första gången för Sveriges del beskrivs i Karlskrönikan?

4 kommentarer:

– – – sa...

Och jag som trodde du menade Hans som var kung över Skåne (och övriga Danmark)...

Finns uppsatsen tillgänglig nånstans?

Lovisa sa...

Det är samme man, han är i dansk historieskrivning känd som Hans, i svensk som Johan II. Uppsatsen ska ventileras om en vecka, sedan ska jag lägga upp den i Xerxes om man vill läsa.

– – – sa...

Ser man på! Jo, då vinner han helt klart kategorin mest bortglömd, jag hade iaf inte hört det svenska namnet förr... Även om det är klart att det borde finns en Johan II före Johan III...

Lovisa sa...

Nej, letar du efter ett ämne till en artikel/uppsats/avhandling så är han en bubblare!