21 oktober 2009

Jag är en gubbe

I handlingarna till dagens områdesstyrelsemöte ingick Globaliseringsrådets slutrapport Bortom krisen - Om ett framgångsrikt Sverige i den nya globala ekonomin och trots många goda ansatser i rapporten känner jag mig ändå som en bakåtsträvare som föredrar mindre fluff och mer hockey och helst förslag som jag faktiskt förstår vad de innebär. Om någon förstår vad satsningen på högre utbildning i form av individuella kompetenskonton för att underlätta det livslånga lärandet betyder så kommentera gärna.

4 kommentarer:

Unknown sa...

jag tror det har något att göra med att jag både måste lära mig revisor- och sekreteraryrket för att kunna redovisa min verksamhet på universitetet. istället för att, you know, forska.
Men visst. slänger de till mig examina i ovan nämnda yrken när jag lämnar byggnaden om tre år så antar jag att de har fyllt på mitt kompetenskonto och vi är kvitt.

MEE sa...

Och jag vill fortfarande veta var i helvete Globaliseringsrådet menar med konsumptionsutbildning!
http://latinblogg.blogspot.com/2009/07/non-scholae-sed-vitae-discimus.html

Lovisa sa...

Och jag undrar om jag ska känna mig träffad av avsnittet om att vi bör motverka överutbildning?!? Bland mycket annat.

svenske floyd sa...

Ett individuellt kompetenskonto är ett knep för arbetsgivarna att få en till att vara med och betala för vidareutbildningen man behöver i jobbet.