01 oktober 2009

Ibland har jag lite otur när jag tänker

Läste ett kapitel ur min C-uppsats nyss för att rekapitulera (bra learning curve Lovisa) och insåg att jag konsekvent har blandat ihop höger och vänster i ett stycke. Tur att ingen närläste det när jag fick min doktorandtjänst. Är jag den enda tjugofemåringen som måste tänka efter vilken sida som är höger och vilken som är vänster och ändå ganska ofta tar fel? För att inte tala om vädersträck (på senaste seminariet hänvisade jag till byggnader ovanför Colosseum, allvarligt talat så vet jag inte vilket håll det är. Norr?).

5 kommentarer:

Kristina sa...

Höger & vänster är fortfarande ett mysterium för mig även i 30-årsåldern. (Du kan ana att min körskolelärare inte var överförtjust i att ge min instruktioner: höger, HÖGER, HHHHHÖÖÖÖGER!) Däremot älskar jag vädersträck och förhåller mig alltid till ståder (och mycket annan geografi) med hjälp av dem. Men det beror mest på att jag vislualiserar stadskartor och vet vad som är vad på dem et voilà.)

Lovisa sa...

Men du har åtminstone vädersträcken! Själv ogillar jag att läsa kartor för att jag alltid vill hålla dem så att jag kan läsa texten, förstår inte att jag måste vrida dem.

Kristina sa...

Men, man behöver inte vrida dem!

Det har jag. Däremot saknas mig andra förmågor (och det är sällan man förväntas kunna vädersträcken så det hjälper inte mitt imgae).

Puss!

Terese sa...

Jag ar 27 och har ingen kansla for vad som ar hoger och vanster. Mitt (ej rekommenderade) knep ar att tanka pa vilken hand jag skriver med. Da vet jag att det ar hoger, ergo maste den andra vara vanster.

Lovisa sa...

K: alltså, jag håller dem alltid så jag kan läsa vilket gör att norr hamnar som jag råkar stå.

T: jag brukar snabb visualisera mitt lågstadieklassrum ("hålen åt fönstren") men det hjälper inte alltid.