21 mars 2010

L’Età della Conquista

I förmiddags begav sig Ragnar och jag till Kapitolinska museerna för att se deras nya utställning L’Età della Conquista som tyvärr var något av en besvikelse. Det jag förväntade mig - en utställning om Roms expansion - hade varit modigt. Istället handlade det om det grekiska inflytandet som präglade samma epok, vilket i och för sig också är intressant. Tyvärr tog de ett väldigt konventionellt grepp om det hela och byggde utställningen främst kring föremål ur den egna samlingen som hade givits färgglada skyltar och ställts i en snitslad bana. Föremålen i sig själva är naturligtvis fascinerande, och hade utgjort en strålande utställning i en annan stad, men jag har redan sett dem flera gånger i samma lokal. Den del som lyfte det hela var den med bronser och annan inredning från Pompeii som jag tidigare inte sett. Det var även den del som visade sig vara inklädd i, euhm, blå plysch från tak till golv. Lite oklart vad som hade föranlett detta ingrepp. Att däremot befinna sig bland samlingarna på Capitolium är alltid givande. Efter att i höstas ha arbetat intensivt med inskrifterna från Livias columbarium, där hennes slavar och frigivna begrovs, var det roligt att återigen se dem, känna igen dem och läsa dem.
 

Inga kommentarer: