08 maj 2010

Stjärna för en dag

Fredagen var intensiv och rymde två stora aktiviteter; HT-dagarna och ett symposium för Allan Larsson. 

Under HT-dagarna, som i år hade temat Nya vägar, nya världar, föreläste jag om Augustus' beslut att år 17 f.Kr. låta införa en ny tidsålder och hur man under antiken betraktade och räknade tid och hur man som ledare går till väga för att ändra folks tidsuppfattning. Det är en stor sak att göra, ungefär som om vi skulle upphöra att räkna för eller efter Kristus utan istället nu leva i Fredrik Reinfeldts fjärde regeringsår. Till HT-dagarna är både forskare, allmänheten och gymnasister välkomna. Bedårande nog hade en högstadieklass hört av sig och velat komma specifikt för mitt föredrag. Detta visste jag inte om och överraskades således av auditoriets storlek då det rymde en gymnasieklass, en högstadieklass, många glada entusiaster samt forskarkollegor. Nivån var inte helt enkel att lägga, men som antikhistoriker upplevde jag ett sällsynt rockstjärneögonblick när folk inte fick plats i lokalen utan tvingades sitta på golvet eller vända i dörren. Det hela var väldigt roligt och högstadieleverna uttryckte sitt gillande (join, iuvenes, the dark side, we have figs) och det hela omnämndes faktiskt på första sidan på universitetets hemsida. 

Efter föredrag och sushilunch med Sandra och Micke fortsatte jag till Allans symposium som innehöll många intressanta sessioner och inslag av vilka jag tyvärr bara kunde delta i knappt hälften. Kvällen ägnades åt att återställa Svanen i beboligt skick och sedan möta Marie och Alexandra vid tåget inför morgondagens stora begivenhet.

Inga kommentarer: